درباره مرکز
با استناد ماده یک قانون تشکیلات و و ظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی، بند 13 سیاست های کلی سلامت، بند 1،2،3،4،5 سیاست های کلی اشتغال، ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند ت ماده 4 و بند ب ماده 65 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به منظور پاسخ به نیاز روزافزون جامعه، اقدام به سامان بخشی نظام آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه سلامت می نماید. اساسنامه مرکز با هدف استقرار این نظام در چارچوب اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و با ایجاد بستر قانونی و هم افزایی به منظور بهره وری حداکثری از ظرفیت های موجود در کشور در پیشبرد نظام آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه سلامت به تصویب رسید. مطابق اساسنامه، مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ماموریت رهبری، وظایف ستادی و اعتباربخشی نظام آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.
قابل ذکر است مرکز دانشگاه علوم پزشکی زنجان با 6 مرکز همکار و 16 مرکز مجری در حال فعالیت می باشد.
اهداف مرکز
الف) سامان دهی آموزش های مهارتی و حرفه ای نظام سلامت
ب)استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت
ج) استقرار نظام اعتباربخشی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم سلامت
د) ارتقای کیفیت آموزش های مهارتی و حرفه ای
هـ) توسعه آموزش های مهارتی و حرفه ای در راستای نیازهای جامعه
وظایف مرکز
الف) بسط و گسترش آموزش های مهارتی و حرفه ای نیاز محور و تقاضا محور
ب) نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمینی و برنامه های راهبردی
ج) سازماندهی و هدایت آموزش های مهارتی و حرفه ای با بهره گیری از تجربیات موفق بین المللی
د) تامین نیازهای حرفه ای و مهارتی فراگیران در سطوح پایه و پیشرفته
ه) معرفی و هدایت مهارت آموختگان به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیردولتی و بر اساس ظرفیت ها و فرصت های شغلی شناسایی شده و توانمندی مهارت آموختگان
و) تدوین پیش نویس سیاست ها و آیین نامه های نظام آموش مهارتی و حرفه ای جهت تایید کمیسیون و تصویب در هیات امنا و نیز تدوین و تصویب ضوابط و دستورالعمل های اجرایی لازم برای اجرای سیاست ها، آیین نامه ها و انجام وظایف در مرکز ملی
ز) تدوین برنامه دوره و ارجاع به کمیسیون جهت تصویب یا ابطال برنامه دوره و نیز پیشنهاد صدور یا لغو موافقت بهره برداری مراکز همکار جهت تصویب کمیسیون
ح) تدوین و استقرار نظام اعتباربخشی دوره ها و مراکز همکار
چ) تعیین اولویت های توسعه در آموزش های مهارتی و حرفه ای
ی) اخذ تصمیم و اجرای اقدامات لازم در مورد صدور موافقت تاسیس با برگزاری دوره، تمدید، توقف پذیرش، تعلیق و اعتباربخشی مجوزهای صادره دوره ها و مراکز همکار
ک) ساماندهی موسسات و دوره های آموزشی آمادگی آزمون ارتقای مقاطع دانشگاهی و تدوین، تصویب و نظارت بر اجرای ضوابط و دستورالعمل های اجرایی مربوط